Magnus Nilsson Produktion är ett oberoende konsultföretag med inriktning på miljöfrågor och miljöpolitik med transportfrågor, klimat och naturvård som specialitet med särskild kompetens när det gäller EU:s klimatpolitik. Jag strävar efter att parallellt med min verksamhet som konsult och min medverkan i olika forskningsprojekt bidra till att öka kunskapen om unionens klimatpolitik bland annat via Klimat- och naturvårdsbloggen, genom föreläsningar, medverkan vid seminarier etc. och genom debattartiklar.

Jag som driver företaget heter Magnus Nilsson och har en professionell bakgrund som lärare och journalist, bl a inom lokalradion, vid dåvarande Riksradions miljöredaktion och vid Sveriges Radios Eko-redaktion. 1988-1994 arbetade jag som pressekreterare, senare som expert på skogs- och trafikfrågor vid Naturskyddsföreningens rikskansli. Som ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län 1995-2003 tog jag initiativ till och ledde kampanjen ”Skydda Storstockholms gröna kilar” som så småningom ledde fram till programmet ”Aldrig långt till naturen”.

Läs handlingsprogrammet Aldrig långt till naturen

Jag var också drivande i det arbete med trängselavgifter som så småningom ledde till att trängselskatter infördes i Stockholm. 1994 var jag med och grundade föreningen Gröna bilister (numera Gröna mobilister) och var 1994–98 redaktör för föreningens tidskrift Trafik & Miljö. 1996-2011 satt jag i styrelsen för European Federation for Transport & Environment (T&E), en av de ledande och mest respekterade miljönätverken i Bryssel. 2003–04 arbetade jag vid regeringskansliet med bland annat infrastrukturfrågor och den lagstiftning som möjliggjorde införandet av trängselskatt i Stockholm.

Sedan 2010 arbetar jag i eget företag med utredningar, rapporter, föreläsningar, forskningsstudier m.m.

På uppdrag av T&E följde jag  som ”senior campaigner” 2010-2013 de pågående översynerna av EUs energiskattedirektivet och momsdirektivet.

I mars 2013 publicerade tankesmedjan Arena Idé min rapport ”Minimera reservatsarealen. Om kostnadseffektiva vägar att nå miljömålet i skogen”.

I december 2014 gav samma tankesmedja ut min rapport ”Uppdatera klimatpolitiken. Klimatpolitisk handbok för en ny regering”. Tillägg och rättelser 150324 RÄTTELSE – UPPDATERING.

På uppdrag av ESO, finansdepartementets Expertgrupp för Studier i Offentlig ekonomi, skrev jag rapporten ”Skydda lagom – en ESO-rapport om miljömålet Levande skogar”, som gavs ut i september 2018. Rapporten plus några videosnuttar hittar du här.

I maj 2019 gav tankesmedjan Arena Idé ut min rapport ”EU, Sverige och klimatet – en guide för politiker och andra till EU:s nya klimatpolitik”, som är en genomgång och analys av hur EU:s klimatlagstiftning fungerar efter de stora omarbetningar som skedde 2017-2019.

I mars 2021 publicerade den numera avvecklade tankesmedjan Global Utmaning min rapport På väg mot 2050 – politik för ett klimatneutralt EU där jag diskuterar den kommande översynen av EU:s klimatlagstiftning.

Hösten 2021 sammanställde jag en kortfattad handbok om de förslag till förändringar av EU:s klimatpolitik som EU-kommissionen publicerade i juli samma år, och som gick under samlingsbeteckningen ”Fit for 55”.

På basis av Fit for 55 fattade man inom EU under 2022 och 2023 beslut om en radikal översyn och skärpning av unionens klimatlagstiftning. På uppdrag av ESO, Expertgruppen för Studie i Offentlig ekonomi, skrev jag Temperaturhöjning i klimatpolitiken – en ESO-rapport om EU:s nya lagstiftning i svensk kontext, en slags handbok till de viktigaste delarna den nya klimatlagstiftningen. Rapporten lanserades i juni 2023. Samma höst publicerade ESO dessutom ett tillägg till rapporten där jag diskuterar en del av de mera detaljerade delarna av Fit for 55, till exempel lagstiftningen om bilars CO2-utsläpp, förnybartdirektivet och energieffektivitetsdirektivet.

När jag tror att jag har något att tillföra deltar jag i debatten om miljö, klimat, transporter, naturvård. Du hittar mina senaste debattinlägg här. Våren 2017 startade jag Klimat- och naturvårdsbloggen.

I övrigt – se CV (juni 2024).